divendres, 12 d’octubre del 2018

Accentuació de formes de la primera persona del present d'indicatiu

Accentuació d'algunes formes de la primera persona del present d'indicatiu a les Illes Balears
Una de les novetats de la Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans és que recull l'accentuació de les formes baleàriques de la primera persona del present d’indicatiu d’alguns verbs de la primera conjugació. Aquesta pràctica ja era normal entre els correctors i centres educatius a les Illes Balears, però ara ha quedat fixada a la gramàtica oficial.

Sol·licitud genèrica del Govern de les Illes Balears
Exemples:

Anomenar: jo anomèn
Confessar: jo confés
Proposar: jo propòs
Suposar: jo supòs

Recordau que:

Les formes dels verbs acabats en '-enar' van amb accent greu (è):

jo anomèn (anomenar)
jo esmèn (esmenar)
jo remèn  (remenar)

Les formes dels verbs acabats en '-essar' van amb accent agut (é):

jo exprés (expressar)
jo ingrés (ingressar)

Finalment, les formes dels verbs  acabats en '-osar' i '-ossar' van amb accent greu (ò):

jo dispòs (disposar)
jo impòs (imposar)
jo destròs (destrossar)
Detall de la sol·licitud genèrica del Govern de les Illes Balears (model lingüístic de la primera persona del present d'indicatiu)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada